РЕАЛІЗАЦІЯ ЗАВДАНЬ ВІЙСЬКОВО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ ЧЕРЕЗ ДІЯЛЬНОСТЬ ШКІЛЬНОГО МУЗЕЮ

Головною метою сучасної освіти і виховання школярів на етапі відродження України є формування в них почуття патріотизму, національної свідомості, розширення знань з історії та культури рідного краю, набуття підростаючим поколінням соціального досвіду, отримання у спадок духовних та історичних надбань свого народу.
Виконання завдань Концепції національно-патріотичного виховання молоді передбачає впровадження в навчально-виховний процес школи сучасних виховних технологій та методів у сфері національно-патріотичного виховання.

Із зміною часу змінюються потреби суспільства, збагачується фактами історія, але питання виховання громадянина, патріота своєї держави завжди залишалося органічною складовою освіти, одним із головних пріоритетів діяльності школи.

Патріотизм – це відчуття гордості за свою Вітчизну, історію, культуру. Його формування відбувається через призму історичних подій, становлення Української державності, збереження культури рідного краю, героїки визвольного руху, вшанування і увіковічення подвигу людей, що виборюють мирне небо для прийдешніх поколінь. Тому одним із важливих напрямків такої системи виховної роботи є військово-патріотичне виховання.
Ефективність патріотичного виховання в системі виховної роботи школи значною мірою залежить від спрямованості виховного процесу, урізноманітнення методів і форм його організації. Така система виховання являє собою систематичну і цілеспрямовану діяльність всіх учасників навчально-виховного процесу.

Значну роль у забезпеченні наступності та системності військово-патріотичного виховання у Городищенській ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1 імені С.С. Гулака-Артемовського відіграє музейна педагогіка і власне музей бойової слави як матеріалізована пам’ять народу. Адже за словами Михайла Грушевського завдяки історичній пам’яті людина стає особистістю, народ – нацією, країна – державою. Тому музей є осередком збереження культурних надбань та історії людства, історичних матеріалів про життя земляків та їх героїчний подвиг. Це сприяє профілактиці та подоланню духовної кризи суспільства, зберігаючи та транслюючи в формі наявних експонатів духовну спадщину суспільства. Освітнє середовище музею не тільки розширює світогляд і надає певні знання, але й є місцем, де створюються умови для самоосвіти і саморозвитку особистості, сприяючи формуванню переконань і особистого досвіду пошукової роботи.

Мета діяльності шкільного музею полягає в залученні учнівської молоді до вивчення та збереження історико-культурної спадщини рідного краю, вихованні патріотизму, шанобливого ставлення до історії і культури українського народу.
З історії музею школи. Музей воїнів-інтернаціоналістів було відкрито 5 листопада 1987 року при Городищенському коледжі Уманського національного університету садівництва. Це був перший такий музей в Україні. Пізніше, після його реорганізації, всі експонати були передані в Городищенську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів №1 імені С.С. Гулака-Артемовського. Заново відкритий музей був 15 лютого 2007 року в приміщенні школи. З допомогою воїнів-прикордонників району та активної роботи персоналу школи тут були обладнані стенди, вітрини. З метою увіковічення пам’яті воїнів, загиблих в боротьбі за цілісність і незалежність нашої держави, у лютому 2015 року було відкрито нову експозицію «Нашим землякам – учасникам АТО присвячується», організації якої сприяли голова районної ради ветеранів, представники батьківської громадськості, воїни-інтернаціоналісти та учасники АТО, які передали прапори військових частин, рештки боєприпасів, одяг, фотоматеріали із життя бійців АТО, речі генерал-майора (посмертно) Момота Ігоря Федоровича, а також рештки військового спорядження прикордонного катера, на якому служив випускник школи Харенко Сергій. Завідуючим музеєм є вчитель предмета «Захист Вітчизни» Крупський Олександр Михайлович.
Експонати музею розповідають про тих, хто гідно виконував військовий обов'язок, хто проніс через важкі «афганські» роки вірність військовій присязі, про тих, хто і сьогодні боронить кордони нашої держави та про тих, хто вже ніколи не повернеться до батьківського порога.
Музей – відкритий лист із минулого в майбутнє. Перегортаючи його сторінки, ми переходимо від експоната до експоната, тим самим вшановуємо пам’ять героїв-земляків, переглядаємо скорботний список тих, хто не дожив до старості і відійшов від нас у небуття на чужій землі республіки Афганістан чи, захищаючи наше сьогодення.
У музеї відведений куточок для оберегів, листівок, малюнків для воїнів АТО, які постійно оновлюються та передаються волонтерами захисникам Вітчизни.
Напрямки роботи музею:
- співпраця із громадськими організаціями та установами (Оршанецьким навчальним центром Державної прикордонної служби України, районною спілкою прикордонників);
- пошуково-краєзнавча робота (збір та систематизація історичних матеріалів, організація походів, екскурсій);
- екскурсійна діяльність (оглядові, тематичні, предметні екскурсії);
- участь у обласних та районних семінарах-практикумах з обміну досвідом військово-патріотичного виховання;
- розвиток організаторських здібностей учнів (проведення масових заходів, зустрічей з учасниками бойових дій, створення тематичних інформаційних стендів, залучення батьків і громадськості до облаштування експозицій);
- волонтерська діяльність (проведення благодійних акцій на підтримку воїнів АТО, допомога ветеранам війни, облаштування територій пам’ятних знаків міста);
- підготовка дитячих та юнацьких об’єднань до участі у військово-патріотичних конкурсах, акціях («Джура», «Юні друзі прикордонників», «Врятувати від забуття» та інших);
- вдосконалення мистецьких якостей школярів (оформлення тематичних виставок фотоматеріалів, малюнків, створення мультимедійних презентацій та відеороликів, висвітлення подій школи у засобах масової інформації);
- проектна діяльність (робота над тематичними проектами «Герої не вмирають», «Їхній подвиг безсмертний», «Організація системи національно-патріотичного виховання школярів» та інші).
Музей воїнів-інтернаціоналістів є діючим центром військо-патріотичного виховання учнів. Тут зібрано багато матеріалів, які використовуються під час проведення виховних заходів, відзначення знаменних і пам’ятних дат. Учні та вчителі школи здійснюють пошукову роботу про важливі історичні події, хронологічні дані з життя земляків. Учні стали учасниками Всеукраїнського конкурсу «Врятувати від забуття», вчитель історії Шаталова Н.І. взяла участь у обласному Інтернет-семінарі «Родинна памֹ’ять про війну», матеріали вчителів школи Тесленка В.М., Артеменко Т.І. використовувались для створення альбомів пам’яті подій Другої Світової війни.
Велику роль в даному напрямку виховної роботи відіграє пришкільний волонтерський загін «Доброчинність», з ініціативи якого проходять Тижні Пам’яті, присвячені скорботним датам у долі України та рідного міста. В рамках тижнів проводяться виховні години, конференції, зустрічі із ветеранами військової служби, учасниками АТО, воїнами-прикордонниками. Волонтери систематично займаються облаштуванням територій, на яких знаходяться пам’ятні знаки загиблим, організовують участь у Всеукраїнських акціях «Лист солдату», «Замість квітів – допомога армії», «Лист пораненому», «Повертайся живим», «Допомога армії», проводять благодійні ярмарки, в рамках яких проходить збір продуктів харчування, одягу, засобів гігієни, ліків, плетуть маскувальні сітки, підготовляють малюнки, листівки, плакати, обереги для учасників АТО. Цей перелік можна довго продовжувати. А саме головне у всіх цих справах, що вони здійснюються щиро, від душі.
На базі музею діють тематичні літературно-художні виставки, змінні інформаційні експозиції, присвячені важливим подіям та історичним датам: пам'яті Героям Небесної Сотні, героям загиблим в АТО, «Крізь пекло афганської війни», пам’яті героїв Крут, Голокосту та інші.
Знаменним у житті школи став березень 2015 року, коли представники Тальнівського району передали перехідний обласний Прапор Доброчинності учнівському самоврядуванню школи за активну громадську позицію та участь у патріотичних акціях. Цю естафету було передано до Чорнобаївського району.
Вагомо зростає роль предмета «Захист Вітчизни», як складової частини військово-патріотичного виховання, спрямованої на підготовку у теоретичному, практичному, фізичному і психологічному плані до майбутньої військової діяльності. Проводяться конкурси, змагання для вдосконалення вмінь і навиків з військово-стройової та спортивної підготовки, участь у районному конкурсі «Джура», щорічно команда юнаків і дівчат школи бере участь у обласних змаганнях «Юні друзі прикордонників» при Навчальному центрі Державної прикордонної служби України смт. Оршанець. Учень школи Шевченко Олександр за відмінні успіхи у вивченні предмету «Захист Вітчизни» отримав нагороду «Відмінник Захисту Вітчизни».
Участь у пошуковій роботі, зустрічі з цікавими людьми, знайомство з історичними фактами допомагають познайомитися із сторінками історії і проблемами рідного краю зсередини, зрозуміти сутність свободи та миру на землі. Це виховує повагу до пам'яті минулих поколінь, дбайливе ставлення до надбань народу, без чого не можна виховати патріотизм і любов до своєї Батьківщини.
Музей допомагає встановленню міжпредметних зв'язків у навчальній та позакласній діяльності. Здійснення краєзнавчого принципу в навчально-виховній роботі можливе лише за умови систематичної інтегративної співпраці вчителів, учнів, батьків та представників громадськості.

Саме через систему діяльності музею здійснюється необмежений виховний вплив на учнів. Завданням педагогічного колективу, крім виховання патріотизму школярів, є ще й згуртування учнівського колективу, розвиток їх творчих здібностей. Тому потрібно постійно оновлювати форми і методи роботи з учнями, які будуть всебічно розвивати особистість. Поряд з вищезгаданими традиційними формами роботи використовуються ще й інноваційні: інформаційні вітальні; віртуальні екскурсії сторінками історії; жива газета; патріотичні флешмоби та інші.

Результатом роботи школи з військово-патріотичного виховання є сформоване почуття патріотизму, яке означає прояв особистістю любові до свого народу, поваги до подвигу земляків, усвідомлення єдності власної долі з долею Батьківщини, готовність стати на захист рідної землі.
Отже, шкільний музей – широке поле для творчості учнів і вчителів, форма духовного спілкування, яка дозволяє кожному самовдосконалюватися та самостверджуватися. Проведена виховна діяльність на базі музею має стати поштовхом до подальшої роботи з об’єднання учнів, вчителів, батьків довкола спільної цінності – територіальної цілісності держави, згуртованості суспільства, розв’язання проблем шляхом діалогу.

Будуть змінюватися часи, школа вирішуватиме нові завдання, проте актуальною є і буде одна проблема – виховання громадянина України, який знає і пам’ятає свій рід, материнську мову, цінує минуле і буде гідно творити майбутнє.

Кiлькiсть переглядiв: 1040

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.